Balthus (Memories / Memorias)

"Life for me has been a long task that I do not regret at all," says one of Balthus in the pages of this wonderful book of memoirs, and these are probably the words that best sum up the trajectory of a man dedicated to painting with the same zeal and the same humility with which others are given to religion. Convinced from an early age of their status as artisan and unwilling to go along with the claims of the vanguard, Balthus was devoted to studying the great masters, trying to penetrate the nuances of that peculiar light fabrics that release of Masaccio, Piero della Francesca and Giotto. There, in the thoughtful contemplation of the Italian primitives, the young painter was able to weave a common thread linking East with West, and Fra Angelico with Poussin and Cézanne, to reach this day. A personal friend of Modigliani and Picasso, installed many years in the mansion of Rossinière, Balthus dictated these memories as his life is over, speaking at last the true meaning of some of his paintings and relentless pursuit, sometimes desperate, of a perfection that went beyond the technique to be installed on ethics. Modest and elusive man, Balthus, who only spoke when he stopped using the brush, has left us some beautiful pages where they keep the essence of a craft and art is a vocation. A beautiful mind.

«La vida ha sido para mí una larga tarea de la que no me arrepiento en absoluto», comenta Balthus en una de las páginas de este magnífico libro de memorias, y esas son quizá las palabras que mejor resumen la trayectoria vital de un hombre consagrado a la pintura con el mismo afán y la misma humildad con que otros se entregan a la religión. Convencido desde muy joven de su condición de artesano y poco dispuesto a dejarse llevar por los reclamos de la vanguardia, Balthus se dedicó a estudiar a los grandes maestros, intentando penetrar los matices de esa luz tan peculiar que desprenden las telas de Masaccio, de Piero della Francesca y Giotto. Ahí, en la atenta contemplación de los primitivos italianos, el joven pintor pudo tejer un hilo que une Oriente con Occidente, y a Fra Angélico con Poussin y Cézanne, hasta llegar a nuestros días. Amigo personal de Modigliani y Picasso, instalado desde hacía muchos años en la mansión de Rossinière, Balthus dictó estas memorias cuando su vida ya se acababa, hablando por fin del auténtico significado de algunos de sus cuadros y de la búsqueda incansable, desesperada a veces, de una perfección que iba más allá de la técnica para instalarse en la ética. Hombre modesto y esquivo, Balthus, que solo habló cuando dejó de utilizar el pincel, nos ha dejado unas páginas hermosas donde se guarda la esencia de un arte que es oficio y es vocación.
Una mente bella.


Web

No hay comentarios: